Barefoot obuv pro děti

14.03.2016 12:41

Lidské nohy se do současné podoby vyvíjely miliony let. Jsou mistrovským dílem evoluce a disponují obdivuhodnými vlastnostmi jako je architektura kostního oblouku, biomechanická souhra, síla, pružnost, pevnost, tlumení. Jak vybrat vhodné první botky pro malé děti?

Nohy obyvatel civilizovaného světa ale nejsou vůbec v dobré kondici. Z důmyslného, dokonale sloužícího nástroje se stávají slabé, dysfunkční, často deformované a bolestivé končetiny s poruchou citlivosti. S jistou dávkou nadsázky můžeme říci, že tímto tempem degenerace budou brzy nohy sloužit spíše jako jakési mechanické “podstavce”, udržující tělo v prostoru. Kdy se tahle změna přihodila? Může za to náš moderní způsob života? Životní prostředí? Boty? Odpověď bude jako vždy někde uprostřed.

Jak to začíná aneb hlavně nohy v teple

Nožky lidských mláďat jsou velmi aktivní, živě se pohybují a citlivě reagují na doteky. Dítě i s jejich pomocí objevuje sebe sama a nový svět. Fungují jako jedna z významných bran do CNS a jsou důležitým článkem v řetězu psychomotorického vývoje dítěte.

Nožky novorozenců a kojenců potřebují ochranu proti chladu. K tomu nejčastěji slouží ponožky, dupačky nebo textilní botičky, pro venkovní pobyt bývají děti obouvány do vlněných návleků, kožených nebo kožešinových capáčků. Malá chrupavčitá nožka se do nich bez problémů vtěsná a miminko si nestěžuje. Ale už v této chvíli mohou při nešťastně zvolené velikosti začít nohy trpět nedostatkem prostoru.

Kamenem úrazu jsou pak kojenecké botky, jež jsou miniaturní kopií značkových bot pro dospělé. Nevhodně tvarované, pevné, těžké, omezující možnost přirozeně pohybovat nožičkou. V případě častého nošení může už v tento moment pomalu začínat deformace chrupavčitého skeletu nohy.

První kroky, první boty

Nožky dětí v prvním roce života mají relativní svobodu pohybu. Ta většinou končí s prvními kroky. Ve chvíli, kdy se dítě začne stavět na nohy, verdikt odborníků zní: “pevná kotníková obuv”. Vždy a všude. Doma i venku. Tkaničky jsou zavázané, suchý zip dotažený, spadla klec. Odnětí svobody na…doživotí. Od této chvíle budou nohy malého člověka trávit většinu aktivního času uzavřené v botách. A tak to zůstane i v dospělosti, protože tak to zkrátka v našem civilizovaném světě funguje.

Prohlédnout dětské barefoot boty

Obouvání v takové podobě a míře, v jaké je známe dnes, je záležitostí pouhých několika posledních desetiletí. V porovnání s miliony let vývoje od našich zvířecích prapředků k dnešnímu homo sapiens sapiens, je nošení obuvi jen velmi krátkým obdobím (Dungl, 1989). Přesto vládne v našich končinách názor, že pokud nohy dítěte nebudou od prvních kroků podpořeny pevnou botou, nemůže dojít k jejich správnému, fyziologickému vývoji a funkci. Opravdu je tomu tak?

Opravdu musejí děti nosit jen pevné botičky?

Pevná kotníková bota

Pevná kotníková bota s koženým svrškem, pevným opatkem, podrážkou s malým zvýšením paty, a anatomicky tvarovanou stélkou. Tak vypadá v České republice standardně doporučovaná dětská obuv pro první kroky. Jak to vypadá, když takovou botu dítěti obujeme?

1. Pevnost boty

Pevná bota fixuje dětskou nohu a kotník a omezuje volnost a přirozenost pohybu. Děti jsou celý den aktivní, hrají si, střídají mnoho pozic a pohybů. Zkoušeli jste někdy lézt po čtyřech s pohorkami na nohách? Bude to zážitek velmi podobný tomu, co zažívají děti obuty v botičkách pro první kroky.

Noha je v podstatě jako v ochranné dlaze a tím je ovlivněna nejen její aktivní svalová činnost, ale i vyvážené namáhání pasivních struktur jako jsou vazy, šlachy a postupně osifikující chrupavčitý skelet.

Každá pomůcka, která nahradí aktivní práci těla, způsobí, že tato schopnost se buď nerozvine, nebo postupně a nenápadně odejde, zanikne (Hermach, 2005). Pevnou botou noze připravujeme (ne)pohodlný, bezpečný a ničím nerušený život. Život plný stereotypu a nudy! Bereme jí možnost volně se pohybovat, vnímat zemi, rozvinout se v aktivní, vnímavou a silnou oporu lidského těla.

2. Podrážka a stereotyp chůze

Od prvních krůčků se dítě učí zacházet se stabilitou a rovnováhou ve vertikále, osvojuje si práci s chodidlem, učí se došlapu a plynulému odvinutí chodidla v jednotlivých fázích kroku. Pomalu a nesměle vzniká stereotyp chůze, základ samostatné bipedální lokomoce.

Pokud dítě nedostane příležitost si tento zdravý komplexní pohybový vzorec vytvořit, pravděpodobně k tomu nedojde ani v budoucnu.

Neohebné boty tento proces velmi narušují. A podrážkám dnešních bot ohebnost velmi chybí! Dítě je dokáže při své síle a proporcích ohnout jen minimálně. Plynulé, fyziologické odvinutí chodidla je tím znemožněno a je nahrazeno dopadem na celou plochu nohy (u batolat) nebo důraznou heel strike fází bez navazujícího odvinutí (v pozdějším věku). Tohoto fenoménu jsme svědky u většiny dospělé civilizované populace, jejíž chůze se stala hrubou, monotónní a neuvědomělou (Hermach, 2005).

3. Podrážka a vnímání

Nohy fungují jako citlivé snímače informací o terénu. Prostřednictvím obrovského množství receptorů na plosce proudí tyto stimuly nepřetržitě do CNS, kde jsou vyhodnocovány společně s informacemi z dalších etáží. Na jejich základě pak dochází k mnoha navazujícím komplexním dějům, korekci těžiště, řízení polohy a pohybu těla a mnoha dalším.

Propriocepce bývá právem označována jako “šestý smysl” člověka a noha je jedním z jejích důležitých výkonných “orgánů”. Čím silnější a rigidnější (nebo naopak tlumenější) je podrážka boty, tím slabší je smyslová zpětná vazba z nohou. Mozek dostává méně informací, a tím se snižuje kvalita následně vytvořeného pohybového vzorce (Saxby, 2011).

U dítěte na počátku vertikalizačního procesu to znamená, že vnímání a kvalita jeho pohybu ve stoji, chůzi a běhu bude mít do budoucna narušené základy. Těm totiž už od počátku chybí důležitý dílek do mozaiky zvané řízení lidského pohybu.

4. Podpatek

U většiny dětských bot je rozdíl mezi výškou podrážky špice a paty, pata je cca o 0,5 -1 cm výš než špička. I minimální podpatek přitom představuje ve výškových proporcích dítěte významné ovlivnění přirozeného nastavení nohy a celého posturálního systému těla (Rossi, 2002).

5. Tvar boty

Tvar dětských bot zásadně neodpovídá anatomii dětských nohou. Hlavním problémem je šířka boty, a to především v přední části. Úzká špice boty neposkytuje dostatečný prostor pro prstce a palec. Ty jsou nedostatkem prostoru zmáčknuty k sobě a ztrácejí šanci získat a vykonávat svou funkci v krokovém mechanismu a v udržování rovnováhy. Palce jsou valgózně vychýleny mimo svou osu v linii prvního metatarsu. Už od prvních let života tímto způsobem získávají děti základ pro pozdější deformace a dysfunkce nohou a z toho pramenící zdravotní problémy.

6. Stélka

Součástí moderních bot je tvarovaná stélka, jejíž funkcí má být podpora rozvoje a funkce podélné a příčné klenby nožní. Chrupavčitý oblouk nohy je přitom u dětí od narození vyplněn tukovou tkání, která zde vytváří přirozenou ochranu. Vyklenutí stélky je tedy v obuvi malých dětí do 2-3 let něčím navíc a je zcela mimo přirozenou anatomii chodidla. Praxe navíc ukazuje, že s velkou pravděpodobností nemá tvarovaná stélka vliv na aktivní vytvoření funkčních oblouků kleneb ani po třetím roce věku (Svobodová, 2011).

Dětská barefoot obuv pro přirozený a zdravý vývoj nohou

Současná obuv a její permanentní nošení negativně ovlivňuje zdravý vývoj i funkci dětských nohou. Řešením by bylo trávit více času naboso. V městském prostředí, kde se pohybujeme po většinu času, to ale není vždy reálné. Lidské nohy jsou zranitelné a ochranu proti poranění a klimatickým vlivům potřebují. Existuje nějaké řešení? Existuje!

Barefoot obuv je typ obuvi, která umožňuje dětským nohám přirozeně se vyvíjet a fungovat bez větších omezení tak, jak to příroda zamýšlela. Výraz “barefoot” pochází z angličtiny a znamená “bosý”. Barefoot neboli “bosé boty” poskytují nohám dostatek prostoru, volnosti pohybu, vjemů a zároveň ochranu. Jaké jsou jejich hlavní přednosti?

  • Velmi lehké boty se svrškem z prodyšného a poddajného materiálu.
  • Tvar odpovídající anatomii dětské nohy - široké, prostorné předonoží (“wide toebox”), umožňující volné rozprostření a funkci prstů a palce.
  • Plochá podrážka bez podpatku (“zero drop”), umožňující přirozené postavení nohy a nastavení celého osového aparátu.
  • Ultra tenká pružná podrážka, lehce ohebná ve všech směrech a v celé její délce, umožňující přirozený pohyb nohy, vnímání povrchu a řádnou propriocepci z plosky.
  • Plochá vnitřní stélka bez vyklenutí podpírajícího klenby nožní.

Prohlédnout dětské bosé boty

Dětská barefoot obuv je u nás poměrně novým tématem, které má své příznivce i odpůrce. Negativní emoce budí zejména proto, že je v přímém rozporu s tím, co v současnosti je a po několik desetiletí bylo považováno za správné obutí pro dětské nohy.

Zdá se však, že toto doporučené obutí současným dětem příliš benefitů nepřináší. Nohy jsou slabé, dysfunkční a počínající problémy můžeme najít ve stále nižších věkových skupinách. Nejčastěji předepisovanou léčbou je potom opět pevná obuv a ortopedické vložky. Tímto postupem odsuzujeme nohy ke stále větší pasivitě a dostáváme se tím do bludného kruhu, který v dospělém věku končí chronickými problémy, bolestí, korekčními pomůckami a operacemi.

Nohy potřebují být aktivní, aby mohly být zdravé a silné. A přesně to jim barefoot obuv může ve spojení s pestrou pohybovou aktivitou umožnit. Praktické zkušenosti z rodin, které pro své děti tento typ obutí zvolily, jsou zatím velmi dobré a přínosné. Už po krátké době po změně ze standardní dětské obuvi na barefoot jsou zjevné individuální změny ve smyslu formování kleneb nožních, zlepšení aktivity, síly a postavení nohy a kotníku. V návaznosti na to dochází ke zlepšení nastavení segmentů dolních končetin a držení těla.

Řada rodičů také pozoruje, že od prvních momentů v barefoot botách jsou jejich děti celkově mnohem aktivnější a obratnější než v konvenční obuvi. Někteří z nich vidí poprvé v životě své tříleté dítě opravdu radostně a rychle běhat, skákat a aktivně se hýbat!

Závěr

Naše zkušenosti v oblasti dětské obuvi jsou ryze praktické. Jsme v kontaktu s mnoha rodiči, kteří vybrali pro své děti barefoot obuv, mluvíme s nimi, sledujeme změny u dětí v průběhu času a sbíráme zkušenosti. Konzultujeme problematiku s odborníky, lékaři, fyzioterapeuty, trenéry.

Z toho, co denně vidíme a slyšíme, se dá odvodit jeden zásadní fakt. Standardně doporučované pevné boty mají na dětský psychomotorický vývoj a zdraví pohybového aparátu daleko větší dopad než jsme ochotni připustit. Toto téma je zásadní a zasluhuje větší pozornost odborné veřejnosti, než se mu dostává. Je třeba do něj po dlouhé době stagnace vpustit čerstvý vítr nových zkušeností, názorů a poznatků. Otevřít oči, podívat se na zdraví našich nohou a pravdivě si přiznat, kam jsme vlastně v moderních botách po několika málo desetiletích došli.

Barefoot obutí není samozřejmě vhodné univerzálně pro všechny. Existuje určité procento dětí se specifickými potřebami, neurologickými nebo ortopedickými vadami, u kterých je pevná, korekční obuv a tvarovaná stélka indikována zcela oprávněně.

Většina dětí ale přichází na svět se zdravýma nohama, které žádnou korekci ani vložky nepotřebují. Jediné co potřebují nohy zdravých dětí, aby zdravé zůstaly, je volnost pohybu, aktivita, zajímavé podněty, pestrý terén, čerstvý vzduch, běh, skákání, šplhání po stromech a každodenní dobrodružství a výzvy k boji!

 

Autorka: Mgr. Pavla Pročková
fyzioterapeutka, rekreoložka
zakladatelka projektu Žij naboso

www.zijnaboso.cz
www.fb.com/zijnaboso

(článek uveřejněn v časopise Umění fyzioterapie, únor 2015)

Použitá literatura:

CUCUZZELLA, M. (2014). Thoughts on a Proper Child’s Shoe. www.drgangemi.com/kids/childs-shoe/

DUNGL, P. (1989). Ortopedie a traumatologie nohy. Praha: Avicenum.

HERMACH, C., M., H. (2005). Znovu o nohách. Bulletin UNIFY, 10, 39-43.

HOWELL, D. (2012). Naboso, 50 důvodů, proč zout boty. Praha: Mladá fronta a.s.

LARSEN, CH. (2005). Zdravé nohy po celý život. Olomouc: Poznání.

LARSEN, CH. (2009). Zdravé nohy pro vaše dítě. Olomouc: Poznání.

PATEL, K. (2014). Ahoj, pane Palče! (Hello Mr. Big Toe). www.vivobarefoot.cz/komunita/blog/prirozeny-pohyb-zdrava-chuze

SAXBY, L. (2011). Proprioception. Making Sense of Barefoot Running. Terra Plana International.

SVOBODOVÁ, J. (2011). Aplikace ortopedických vložek v dětském věku. Praha: Univerzita Karlova. Fakulta tělesné výchovy a sportu.

ROSSI, W.A. (2002). Children’s Footwear: Launching Site for Adult Ills. Podiatry Management, 10, 83-100.

VÉLE, F. (1997). Kineziologie pro klinickou praxi. Praha: Grada Publishing.